Légpárnás nyergek
A lovasok világa sem áll meg: a szerszámkészítők folyamatosan kísérleteznek olyan új módszerekkel, amelyek használatával kevésbé terhelődik a ló, ezáltal nő a komforérzete, és nem utolsósorban a teljesítménye is. A nyeregbe építhető légpárnarendszer egy ilyen megoldás. Annak jártunk utána, hogy hogyan néz ki, illetve mire jó.
"A légzsák megoldásnak a ló hátán való súlyelosztásban van jelentősége" mondja Sipos Péter, a Hunique Bt vezetője. Magyarországon jelenleg kizárólag cége építi be a Flair légzsákrendszert nyergekbe. "A levegő kiegyenlíti, jobban elosztja az éppen aktuális, akár egy-egy pontra koncentráltan ható nyomást, így a ló szempontjából előnye nyilvánvaló. Mivel a légzsákokban található levegő mennyisége állítható, egyszerűen lehet a ló hátának, marjának megfelelő méretűvé alakítani."
Ennek nem csak az az előnye, hogy ha a ló izmosodik, könnyen újra be lehet állítani a nyerget, de egy nyereggel akár több lovat is nyergelhetünk. Ezt már a First Thought Equine Ltd, a rendszer kifejlesztőjének honlapjáról tudhatjuk meg. A légpárnarendszernek köszönhetően a ló háta is jobban szellőzik, valamint mivel a nyereg állandóan rásimul, segíti az izmok zavartalan működését. A ló teljesítménynövekedése által pedig (jobb, kényelmes felfekvés - jobb teljesítőképesség) az eredményein is lemérhető a különbség.
A lovasnak is jobb
Sipos Péter szerint a lovas számára is érzékelhető különbség ilyen nyeregben lovagolni, mert a levegő rugalmasságánál fogva közvetlenebbé teszi a kapcsolatot a ló és a lovas között: segíti a helyes ritmusfelvételt, illetve a csipősegítségek adását.
A légzsákot bármilyen, így western, vagy használt nyeregbe is be lehet építeni. Ráadásul a használt nyeregbe való utólagos beépítés vagy egy ilyen módon készült új nyereg között nincs különbség.
"Saját tapasztalatomból kiindulva a díjlovasok körében van nagyobb keletje a légzsáknak. Jómagam észak-amerikai praktizálásom alatt eddig körülbelül 150 légzsákot installáltam zömében díjlovas nyergekbe. Itthon pedig most készülünk Pavlina Revesz nyergébe installálni. Rajta kívül például Sámoly Zsófia Barnsby nyerge ilyen felépítésű még."
Ha nálunk még ritka is, nemzetközi tapasztalatok jócskán vannak. A légzsák elkötelezett hívei, reklámemberei között ott van Richard Davison angol topdíjlovas, Mary King díjugró. Jane Savoi-nak, Beezie Madden-nek, valamint Tom Dvoraknak is van ilyen nyerge.
Mennyibe kerül?
A Flair légzsákot magyarországon jelenleg csak a Hunique Bt. építi be. A nyergeik árát mintegy 65 000 Forinttal növeli a légpárnarendszer beépítése, használt nyeregbe építéskor ez az összeg a szétszedés/összerakás költségeivel 70 000 - 75 000 Ft-ra nő.
A légzsákrendszer elérhető főleg westerneseknek ajánlott nyeregalátétként is. A szerepe hasonló, nem igényel átalakítást a nyergen, egyszerűen kezelhető. Az ára ennek 36 500 Ft.
A rendszer felépítése
A négy légpárna elhelyezkedése a nyeregpárna első és hátsó szekciójában. |
A légzsákok egy poliuretán hablemezt fognak közre, mely csak fokozza a puhaságot. A zsákok mindegyike külön szeleppel, dugóval ellátott véggel rendelkezik, ami lehetővé teszi a szekciókénti korrigálást egy speciális pumpa segítségével. A négy kamrarész a ló hátának, a nyereg ültetésének, és a lovas igényeinek megfelelően bármikor állítható. |
Képek: Hunique Bt.